¡Los perros (de honden)! niet vd poes! - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van Mauricio Klasen - WaarBenJij.nu ¡Los perros (de honden)! niet vd poes! - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van Mauricio Klasen - WaarBenJij.nu

¡Los perros (de honden)! niet vd poes!

Door: Mauro Polo

Blijf op de hoogte en volg Mauricio

09 December 2009 | Ecuador, Riobamba

Het is mijn vierde dag in Quito als ik besluit naar national park Cotopaxi te gaan, een terrein waar je kan kamperen en recreeren! Ik heb me bij het tourist info laten vertellen dat het 8km van Latacunga en neem nadat ik de eerste was heb laten wassen de bus richting het zuiden. Eerst Quito in de lengte door en dat is lang en vooral hoog! Na 2 uur lopen neem ik toch de trolybus verder en dan duurt het nog een half uur! Heb ik wel de hele stad gezien! Na 2 uur ben ik al in Latacunga 80km zuiderlijker maar wat blijkt, het national park is 40km terug omhoog! Aangezien ik voorlopig nog niet naar het noorden reis besluit ik weer te gaan lopen. Ik sla wat water in bij een tankstation en laat me door de plaatselijke eenarmige boekhouder vertellen dat het wel gevaarlijk is lopen langs de weg, maar de bussen gaan ook plankgas door het verkeer zonder enig achtnemeing van de risico´s en dat is ook gevaarlijk dus gewoon lopen. Ik kom voor het eerst in een motel, dat je via garage betreed en besluit al snel om door te lopen. Oudere mannen met jonge meisjes rijden af en aan voor een uurtje en het lijkt me idd niet echt veilig zo langs die weg! Ruige types en criminele vrouwenhandelaren. Tegen de avond kom ik in Salcedo, een rustig dorpje lang de weg richting Riobamba! Ik heb me voorgenomen richting national park Sangay te reizen, zuidwest equador en in Riobamba scheiden de 2 hoofdwegen zich! In Salcedo vind ik een mooi hostal en als ik rond 1900 eindelijk onder de douche sta valt het licht weer uit voor drie uur! Ik kleed me aan o pde tast, ga opzoek naar wat te eten in de donkere straten en ga ok in het donker slapen! De volgende dag word ik al vroeg gewekt door een horn die door het hostal galmt! En 5 minuten later weer! Het is een hostal voor kinderen uit heel Equador die naar school moeten. Dat had de mevrouw er niet bij vertelt! Ik ben dus om 0800 uur weer opweg bepakt en bezakt! Na een goede sandwich tegen de middag word mijn neus overvallen door een lucht die alle straatslachterijen te boven gaat! Ik kan het niet thuisbrengen maar het komt door mijn snelle lopen snel dichterbij! Het is een dode herdershond die langs de weg in een greppel aan ik denk ouderdom gestorven is! Hij ligt er al een tijdje en is bijna vergaan! Ik leg mijn backpack neer en sla een rkuisje voor het beestje en begraaf hem onder een laagje zand! Het is een hele klim naar Yamba waar het uitzicht op een vulkanisch meer mij de hond doet vergeten! Prachtig groen water maar een diepte waar zelf deze hoogwerker de duizelingen van kreeg! Er staat ook duidelijk aangegeven dat het hele terrein privado is dus ik denk er ook maar een paar seconden aan stiekem af te dalen! Zeker 1000m die ik net geklommen heb zou ook zonden van de energie zijn! Ik drink wat en loop bergafwaarts langs de weg verder! Een bult op het asvalt trekt mijn aandacht, het is een flinke waar auto´s voor uitwijken en vrachtwagens voor remmen! Als ik zie wat het is rilt het weer over mijn rug! Dit is een geschepte enorme pitbull waar ik in levende lijfe met een grote boog ombeen zou lopen! Maar deze doet niet meer! Weer leg ik mijn bagage aan de kant, pak een stuk verzamelt wcpapier en gebaar de auto´s te stoppen, sleep de hond van de weg en graaf nu een diepe kuil want het is een grote hond. Toch en logisch blijft er na wat graaf en begraafwerk een bult zichtbaar waar ik met 2 takken en wat cycel een kruisje op plaats! Het is ondertussen vrij warm en klam geworden en al snel regent het pijpenstelen maar als uit de hemel vind ik hondert meter verder een soort geweven zak die ik over mijn backpak drappeer en met mijn nagelschaartje knip ik openingen voor mijn schouder en heupbanden en loop lekker verder! Als het weer droog is en de zak opgevouwen stopt er een auto wel 700m verder en rijdt achteruit! Het is de eenamrige accountant die er op staat mij naar Ambato de brengen! Het is wat uit de route,5 km de bergenin maar sla niet af! Ambato is prachtig maar mij iets te hoog in de bergen en te ver van de route maar de man zet mij af bij een busstation richting Riobamba! Het is een bergroute met uitzicht op eeuwige sneeuw! brr..Riobamba is mooi maar echt maximaal 1 nacht! Ik zit er naast 2 Nederlanders die ook geen bereik hebben met telefoon en ook hier gaat om 1900u het licht uit! Om 0800u sta ik op het terminal sur opweg naar National park Sangay, 3,5 dollar en 5 uur rijden maar dan ben je ook ergens! Op de bus aan het marktplein van Riobamba word mij duidelijk wat er zo piept! Als ik eenmaal zit en naar buiten kijk worden er respectiefelijk een kooi met 100 konijntjes opgeladen, gewoon op het dak en een met pups! Wel hondert op 1,5m2! Ik besluit bijna protest te maken maar wie ben ik. De Honden, respectloos!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Riobamba

Mauricio

Actief sinds 14 Nov. 2009
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 26412

Voorgaande reizen:

09 November 2009 - 14 Juni 2010

mauro polo around the world solo

Landen bezocht: