Republica dos Mangos (benenvaartstocht) - Reisverslag uit Pasto, Colombia van Mauricio Klasen - WaarBenJij.nu Republica dos Mangos (benenvaartstocht) - Reisverslag uit Pasto, Colombia van Mauricio Klasen - WaarBenJij.nu

Republica dos Mangos (benenvaartstocht)

Door: Mauro Polo

Blijf op de hoogte en volg Mauricio

22 November 2009 | Colombia, Pasto

Wie mijn laatste verslag heeft gelezen en denkt waar kwamen die blaren op zijn handen vandaan.. Het leek mij wel makkelijk met 2 stokken te nordik walken want ik wist dat ik nog wel lang zou laufen! Blaren dus van de stokken en niets aan mijn voeten op gympen! Wat een land, f snel de eerste 8 dagen, vliegen newark, atlanta en bogota, 5 dagen aklimatiseren hostel en toen door naar Cali,derde stad Colombia! Het slaat je wel op de longen, al die roetfilterloze dieselzuipende busjes taxi´s en brommers.
Zo ook in Cali. Aangezien mijn kamer ook maar 2bij 3 meter was ben ik daar snel weggegaan!
Claustrofobisch werd je ervan, zeker te bedenken dat er geen ramen in zaten!
Lopen,door de woestijn met een paard zonder naam!
Bergschoenen zijn aan mij niet besteed dus heb nu na bijna 200km het eerste paar gympen erdoor gelopen!
Maar ik heb niet al die 200km gelopen!
17-11-09 Cali naar Yamundi,cowboydorp in de dessert, zo´n 20km. Hier een hotel a 4euro geboekt en uitzicht op de saloon en het plein, prachtig, gieren alles!
Na een slechte nacht door muggen en geluiden, ze doen hier de hele dag niets, hoeven er niet vroeg uit en doen dus ook tot laat niets en vroeg op om niets te doen ga ik er wel vroeg uit. Als je voor je rust komt kan je dus beter buiten de dorpen slapen!
18-11-09
Ik loop ongeveer om 0830 het dorp uit aan de andere kant als waar ik erin ben gegaan op de weg naar Popoyan, nog 110km. Na 2 uur lopen een bordje met Villarica,links af..Ik krijg wel dorst en ben wel benieuwd naar alle dorpjes en heb de tijd dus sla links. Het bekende 2 hutten en een kerk, onbedoelt veel energie en water verspilt en de moed zakt me een beetje id schoenen. Nog niet terug op de hoofdweg krijg ik een lift naar Popoyan van iemand die f 100km had gereden om zijn radio, 2 draatjes, te laten aansluiten!
In Popoyan kom ik in de bekende kakkerlakken zone! Ik stap uit, bedank vriendelijk 2 keer en vind een residensi, een soort opvanghuis voor heule gezinnen!
Voor 3 euro kan ik hier terecht maar als ik de sprij opensla schiet er eentje weg, zo´n grote bruine. Snel sla ik hem weer dicht en besluit in mijn slaapzak te slapen!
De volgende dag word ik een beetje misselijk wakker, een penetrante lucht komt me tegemoet,door het enige toilet en de ochtendurinefile is er een tegen mijn deur gaan urineren! Ik had gelukkig alles van de grond gehaald dus geen waterschade maar toch!
Ik loop zo snel als mogelijk Popoyan uit opweg naar de natuur, rust reinheid en regelmaat en die vind ik de 19e.
Na zeker 25km in de hitte met 100 kilo, 80 van mezelf en 20 front-and backpack kom ik bij rivier de rio las Piedras.
Prachtig en beneden aan de rivierbedding zie ik een soort resten van een riviertent, niet te verwarren met een strandtent. Het is ondertussen een uur of 5 en besluit mijn groene tent op te zetten zodat mijn rode backpack erin past en ik minder opval. Was me wat in de rivier en ga op houtjacht!
Want vuur is pas een keer voorgekomen in hostel bogota dus hier is een tweede kans. John Wiseman van het Special Air service servivalboek verteld dat niet kennis maar ervaring het belangrijkste is voor een goed vuur.
Nou dat heb ik maar er moet toch een sok en deo aan te pas komen om het aan te krijgen! Lekker geslapen en dan gebeurt het de volgende dag!
20-11-09, Rio Piedras, om een uur of 8 is mijn tent wel opgedroogt en ingepakt en klauter naar boven,terug naar de weg!
Wat blijkt, 600m verder is een restaurant, gerunt door chinezen! De chineze kippensoep gaat er dan ook goed in en om 0830 zit ik aan een chineees rijsttafeltje, voor 3000 peso, 1 euro! Dan maakt het tijdstip niet uit.
Als ik zo rond een uur of 0930 weer ga lopen overweldigt een gevoel van welbehagen over mij. Ik denk, wat nou Zwitselevengevoel, viva Colombia!
Om half 11 stopt er een open auto met een stel erin. Het blijkt een dochter en vader te zijn op weg naar Bilboa, een dorp 60km verder! Achterop zit in als een koning te paard, heerlijk ff verplaatsen sneller dan 4km per uur. Na 20km moet ik voorin komen zitten want ze weten een politiepost en achterop is vragen om controle.
Voor 1000peso, 33cent rijdt je zo door!
Hij is een jaar of 45 en ingnieur en gaat een bouwproject starten en zij heeft vakantie vd universiteit en gaat gezellig me! Tegen de middag stoppen we bij een weg(verwerpelijk)restaurantje waar ze er op staan dat ik de colombiaanse dagschotel moet proberen! Maar omdat ik als vlees voor het ergste doe ik mij streng vegatarisch voor, iets wat vooral door de jongste als erg interessant wordt ervaren! Gelukkig is er ook rijst,sla cappucijners met mais en een hoop wat niet leeft, heeft geleefd of alweer leeft! Maar zij smullen er zonder aandacht van alsof het op tijd gaat. Het is nog 2 uur naar Bilboa wat ookwel het balcon de patia word genoemd, als ik ergens foto´s kan uploaden doe ik dat zeker want wat een uitzicht. Het is zeker 20km van de hoofdweg en 1500m omhoog maar echt prachtig.Hij moet de bureaukratische molen in en wij slenteren wat door het dorp, her en der een ijsje,drankje bankje nuttigent! Als hij klaar is gaan we downhillen, ze zetten me af bij een hotelletje en na een innig afscheid kruizen onze wegen, wat een dag, ben zeker 60km verder en 2 warme maaltijden voller! IK val dan ook voldaan in slaap,4,5euro luxe kamer, geen warm water maar ben ondertussen aardig verbrand!
Gister weer vroeg gepakt en met 3 uit het niets aangeboden liften ben ik in pasto aangekomen! De laatste en langste was met een officiele transporter, maar omdat hij stopte en erop stond dat ik meeging, kost 50km niets. Onderweg stapt er een helke oude man in met ik denk wel 150kilo aan bananen en mango´s. Bij de terminal voor taxi´s en bussen help ik de beste man overladen in een taxi en betaal zijn 3000peso stieken teeug aan hem die hij wel moest betalen! Een traan wordt ons meester!
22-11-09
Pasto, een bergstadje met zo Nu en dan niet internet, net hoe de wind staat. Ik blijf hier denk ik een week en dan op naar Ipiales! Google Ipiales maar eens en dan weet je waarom!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Pasto

Mauricio

Actief sinds 14 Nov. 2009
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 26552

Voorgaande reizen:

09 November 2009 - 14 Juni 2010

mauro polo around the world solo

Landen bezocht: